Genre: Fantasy
Prijzen: 2006 Zilveren Griffel
Wordt verfilmd
Hart van inkt - Cornelia Funke (F) Camera11

Achterflap:
Meggie is dol op verhalen en op boeken, net als haar vader Mo. Toch heeft Mo nooit iets willen voorlezen, in al die jaren sinds Meggies moeder op een raadselachtige manier is verdwenen.
Op een nacht klopt er een vreemde figuur bij ze aan. Hij komt ze waarschuwen voor een nietsontziende schurk die achter Mo aan zit, en achter een bijzonder boek dat Mo in handen heeft: Hart van inkt. Meggie heeft dat boek nog nooit gezien.
Nu moet Mo zijn dochter wel zijn grote geheim vertellen, en haar uitleggen waarom hij nooit meer wil voorlezen. Mo is in levensgevaar!
Ze slaan op de vlucht, en dat is het begin van een uitzonderlijk avontuur.

Laatst aangepast door Admin op ma 9 jun - 20:51; in totaal 2 keer bewerkt

BerichtOnderwerp: Re: Hart van inkt - Cornelia Funke (F)   Hart van inkt - Cornelia Funke (F) Icon_minitimema 9 jun - 19:35

Meggie is dol op verhalen en op boeken, net zoals haar vader Mo. Maar Mo wil Meggie nooit een verhaal voorlezen. Op een nacht klopt een vreemdeling, Stofvinger, aan bij Meggie en haar vader. Haar vader blijkt Stofvinger te kennen en ze moeten – weerom – naar een andere plek verhuizen. Een nietsontziende schurk wil het boek ‘Hart van inkt’ van Mo. Maar Mo wil het voor geen prijs kwijt. Meggie komt maar mondjesmaat achter het geheim over wat er vroeger allemaal gebeurd is.
Mo is in levensgevaar. Ze moeten vluchten en dat is het begin van een zeer bijzonder avontuur!

’Hart van inkt is een verhaal met een uitzonderlijke vaart, met helden waar je wel van moet houden, en met schurken die je doen huiveren.’ schreef The Independant. Daar is geen letter van gelogen. Dit is gewoon een schitterend verhaal dat je in de greep krijgt vanaf de eerste bladzijde en dat je pas weglegt als je de laatste bladzijde omslaat.
De helden zijn inderdaad om van te houden: zo eerlijk, open en puur. Meggie is een heerlijk kind dat openstaat voor de dingen die gebeuren en nooit de moed verliest. Haar vader is een integer en eerlijk man; die lijdt onder de raadselachtige verdwijning van zijn vrouw en alles doet om zijn dochter te vrijwaren van negatieve invloeden of slechte gebeurtenissen.
En de schurken van dienst zijn inderdaad erg slecht en nietsontziend. Gelukkig worden ze nooit gruwelijk beschreven zodat de lezer(es) er nare dromen van kan krijgen, maar ze schrikken niet terug voor inbraak, brand of moord.
De plot van het verhaal is ongelooflijk origineel en zo overtuigend gebracht dat je echt gelooft wat er verteld wordt.
De schrijfster doet dat in prachtige bewoordingen en heerlijke beelden die de lezer gewoon heel het verhaal in de ban houden. Eén voorbeeld: ‘…Ze (boeken) begroetten Meggie aan de ontbijttafel met hun uitnodigend opengeslagen bladzijden. Ze verdreven de verveling op grijze dagen. En soms struikelde je erover.’
Hoewel het een echt dik boek is (495 bladzijden) verveelt het verhaal geen ogenblik; verslapt de spanning nooit en blijft het verhaal optimistisch, soms zelfs grappig en met een wensvervullend einde dat de lezer een heel goed gevoel geeft.
Dit verhaal wordt, gezien het succes in andere landen, verfilmd. Maar of de magie van het woord (Het schrijven van verhalen heeft zeker ook met tovenarij te maken. slotzin) ook in beelden kan weergegeven worden, is nog maar de vraag.
Dat het lezen van verhalen ook met tovenarij te maken heeft, is met dit verhaal voor eens en altijd bewezen.
Dit verhaal betovert je!
Zeker weten!
Lezen!
Nu!

Pol Van Damme

BerichtOnderwerp: Re: Hart van inkt - Cornelia Funke (F)   Hart van inkt - Cornelia Funke (F) Icon_minitimema 9 jun - 19:38

Hart van Inkt is een boek over boeken en verhalen. Als je gek bent op lezen is dit zeker een aanrader. Hoofdpersoon Meggie is ook dol op boeken, net als haar vader Mo. Hij vertelt haar altijd de prachtigste verhalen maar toch wil hij haar niet voorlezen uit een boek. Op een nacht klopt er een vreemd figuur bij hen aan. Stofvinger heet hij en hij blijkt een bekende van Mo te zijn. Stofvinger waarschuwt Mo voor de nietsontziende schurk Capricorno. Hij is op zoek naar een speciaal boek dat Mo in zijn bezit heeft: Hart van Inkt. Meggie heeft nog nooit van dit boek gehoord en haar vader weigert iets te vertellen over het boek of die vreemde personen Stofvinger en Capricorno. Maar als hun levens gevaar dreigen te lopen moet Mo uiteindelijk zijn grote geheim vertellen, waarom hij nooit wil voorlezen en wat er jaren geleden precies met Meggies moeder is gebeurd. Het is het begin van een spannend avontuur vol enge schurken, vreemde wezens en raadselachtige gebeurtenissen.

Hart van Inkt is een schitterend boek. Het verhaal is ontzettend spannend en wordt nergens voorspelbaar. De schurken zijn ook echt eng en af en toe zit je op het puntje van je stoel te lezen. Bedoeld voor kinderen vanaf een jaar of 11 maar ook volwassenen kunnen wegvluchten in dit mooie verhaal van Funke. De wat zwakkere lezers zullen wel moeite hebben met de dikte en de volwassen schrijfstijl van het boek maar het verhaal maakt alles goed. Ben je een liefhebber van fantasy of Harry Potter? Dan moet je zeker Hart van Inkt gaan lezen!

Karin

BerichtOnderwerp: Re: Hart van inkt - Cornelia Funke (F)   Hart van inkt - Cornelia Funke (F) Icon_minitimema 9 jun - 19:46

Recensie: Biblion
Meggie’s vader Mo kan zo goed voorlezen dat hij de personages uit boeken soms letterlijk tot leven brengt. Op die manier heeft hij de nietsontziende schurk Capricorno in het leven geroepen. Jaren later moeten Mo en Meggie het opnieuw tegen hem opnemen.

De derde roman van deze auteur is wederom een lang verhaal vol schurken en slimme kinderen, met sprookjesachtige elementen. De helden zijn sympathiek, maar laveren soms, zoals de vuurvreter Stofvinger en de zelfingenomen schrijver Fenoglio, tussen goed en kwaad. De schurken zijn zo slecht als een schrijver ze maar kan maken. Geheimen, ontvoeringen en verraad zorgen op conventionele wijze voor spanning, de liefde voor mooie woorden voor schoonheid. Het boek is gewijd aan de betovering van boeken. De auteur vertelt aanstekelijk over het plezier van lezen en schrijven en citeert regelmatig uit de wereld(jeugd)literatuur. Aan het begin van elk hoofdstuk staat een fragment uit boeken als Schateiland, Peter Pan en De Hobbit. Ze worden afgesloten met een door de auteur getekend vignet. Leespromotie verpakt in een lang, spannend verhaal. Vanaf ca. 12 jaar.

Andrea Oostdijk

BerichtOnderwerp: Recensie: Boek en Jeugd Gids   Hart van inkt - Cornelia Funke (F) Icon_minitimedo 7 aug - 17:16

Recensie: Boek en Jeugd Gids
Meggie (12) houdt heel erg van lezen en van boeken. Dat heeft ze van haar vader, een boekbinder, die een bijzonder geheim met zich mee blijkt te dragen: al voorlezend kan hij voorwerpen en figuren uit het boek naar deze wereld halen, maar in ruil daarvoor verdwijnen ook dingen en personen. Zo is Meggies moeder negen jaar geleden verdwenen. Meggie komt hier achter, wanneer een van de boekpersonages haar vader komt opzoeken. Mortimer wordt gezocht door de grootste schurk die hij ooit tevoorschijn las, Capricorno, en moet een moeilijke opdracht vervullen.

Daarmee vangt een spannend avontuur aan, waarin de lezer wordt meegesleept als betoverd door Mortimer zelf! Ieder hoofdstuk begint met een citaat uit een klassiek (jeugd)boek en ook binnen het verhaal wordt meer dan eens verwezen naar deze moderne en oude klassiekers. Het vormt een ode aan verhalen, die, indien goed geschreven, de lezer/luisteraar naar andere werelden kunnen brengen. Een heerlijk (lees)avontuur, vol schurken, messentrekkers, een vuurvreter en een excentrieke tante, die voor een humoristische noot zorgt.
Een aanrader, voor leeswolven van ca. 13 jaar en ouder.

BerichtOnderwerp: Recensie: pluizer   Hart van inkt - Cornelia Funke (F) Icon_minitimewo 13 aug - 21:57

Recensie: Pluizer
‘Hart van Inkt’ is een ‘leesavontuur’ in de meest letterlijke zin van het woord. Bovendien is het ook een ode aan het lezen. Het is een liefdesverklaring aan het boek in het algemeen, en het lezen als dusdanig, een boek over de betovering die door het lezen onstaat.

Cornelia Funke vertelt het verhaal van de twaalfjarige Meggie die samen met haar vader Mo, een boekbinder, ergens op een afgelegen boerderijtje woont. Die ogenschijnlijke idylle wordt abrupt verbroken als ’s avonds plots een oude bekende van Mo op de stoep staat, Stofvinger. Meggie beseft dat hun teruggetrokken bestaan en het vele verhuizen te wijten moeten zijn aan iets wat in het verleden gebeurd is, iets duisters, iets bedreigends, maar ook iets spannends. En ze gaan er weer maar eens vandoor, naar Tante Elinor, die in een huis vol boeken woont en voor wie een boek belangrijker is dan wat dan ook. Als Mo door Capricorn, de slechterik van dienst, ontvoerd wordt, gaan Meggie en Tante Elinor op zoek, samen met Stofvinger. Maar is die wel te vertrouwen? Capricorn is een gruwelijke despoot, die koste wat het kost een boek dat Mo in zijn bezit heeft – Hart van Inkt - in handen wil krijgen. En ook voor Stofvinger is dat erg belangrijk. Want wat Meggie niet weet: het was haar vader die deze Capricorn naar onze wereld bracht, en niet alleen hem, maar ook een groot deel van zijn roversbende, en … Stofvinger. Want Mo heeft een zeldzaam talent: hij is een begenadigd voorlezer. Met zijn stem kan hij personages uit boeken naar onze wereld lezen, maar jammer genoeg niet meer terug …

Het boek begint vrij gewoon en komt wat langzaam op gang, maar toch wordt je nieuwsgierigheid geprikkeld. Als Mo en Meggie bij tante Elinor, kom je op een punt dat je vindt dat het verhaal nu wel op gang mag komen, en dan plots – beng – zit je op een sneltrein en laat het je niet meer los. De fantasie, de vaart, de spanning … alles klopt als een bus. Je wordt a.h.w. in de klassieke strijd tussen Goed en Kwaad gekatapulteerd, die uiteraard wel voor de echte slechteriken, maar zeker niet voor alle personages eenduidig zwart/wit is. Dit boek beschrijft met elk woord de fascinatie voor boeken en verhalen, hoe je erin kan verdwijnen en hoe bepaalde personages een rol kunnen spelen in de werkelijkheid. Elk hoofdstuk begint met een citaat uit een ander boek dat – vaak op een filosofische manier – verwijst naar de inhoud van dat hoofdstuk. Dit is een verrijking voor een veellezer, maar kinderen die niet veel lezen, begrijpen zo ook wel waarover het gaat. Verhaalelementen uit andere boeken die voor dit boek nodig zijn om het te begrijpen, worden in het boek vervlochten (bv. de verwijzing naar de sprookjes van Duizend-en-één- nacht). ‘Hart van Inkt’ is een echte aanrader, voor iedereen die van lezen én spannende verhalen houdt. En of je nu jong of oud bent, dat maakt helemaal niets uit.

Diane Thoné

BerichtOnderwerp: Recensie: www.leesfeest.nl   Hart van inkt - Cornelia Funke (F) Icon_minitimevr 22 aug - 11:58

Tinkel Bel zonder Peter Pan

Meggie is dol op boeken, net als haar vader Mo. Hun huis ligt vol boeken, elke kamer is volgestapeld. Maar Meggie’s vader leest nooit voor. Pas op haar twaalfde komt ze erachter waarom en dan is Mo al in levensgevaar. Capricorno wil hem hebben, hij wil hem laten voorlezen. Capricorno is de vreselijke schurk van het verhaal. Hij is door en door slecht en zal echt alles doen om zijn zin te krijgen. Capricorno wil ook het boek hebben dat Mo bezit: ‘Hart van Inkt’. Sinds Mo daaruit voorgelezen heeft wil hij nooit meer voorlezen.

Dit nieuwe boek van de Duitse schrijfster Cornelia Funke is zo vreemd en bijzonder, dat je echt moeite moet doen om niet snel het laatste hoofdstuk te lezen. Je wilt maar één ding: weten hoe het afloopt….. Mo en Meggie komen terecht in het dorp van Capricorno. Een verlaten Italiaans dorp, waar Capricorno met zijn zwarte mannen dood en verderf zaait. Meggie ontmoet er wonderlijke figuren: Stofvinger, die verlangt naar een andere wereld en een meester is van het vuur. Gwen, een marter met kleine hoorntjes. Tinkel Bel (ja, het elfje. Maar dan zonder Peter Pan om haar te redden) en Fenoglio, de schrijver van ‘Hart van Inkt’, die op een heel bijzondere manier met zijn eigen boek in aanraking komt. En de afloop? Die is na alle haat, dood, brand en angst hartverwarmend.

‘Hart van Inkt’ is een boek waar je over na blijft denken. Het is ook een boek dat je zelf moet ontdekken. Het zou jammer zijn om te veel te verklappen over de inhoud. Wel kun je het vergelijken met andere boeken. Heel anders dan bijvoorbeeld in ‘Harry Potter’ is in ‘Hart van Inkt’ de magie. Hier is de magie meer iets wat jou ook zo kunnen overkomen. Je vraagt je af: ‘Wat als ik ook zo zou kunnen voorlezen als Mo?’. En als Meggie er halverwege het boek achter komt dat zij hetzelfde kan als haar vader, dan worden de problemen nog groter. Want nu wil Capricorno ook haar.

’Hart van Inkt’ is een boek vol boeken. Elk hoofdstuk begint met een citaat uit een bekend boek. Het is, met 491 (!) bladzijden, ook een boek voor echte lezers. Vaak neemt Cornelia Funke alle tijd om haar verhaal te vertellen. Ze gebruikt bijvoorbeeld zinnen als: ‘Piepkleine wolken dreven langs, wit als reigerveren, pluizig als acacia’s’. Het duurt dus lekker lang voordat je aan het eind gekomen bent van dit heerlijke verhaal. En als je het uit hebt, kun je wachten op de film. Want net als haar eerste boek: ‘De dievenbende van Scipio’ wordt dit boek verfilmd.

Marjolein
Maaike15274

Aantal berichten : 2
Leeftijd : 50
Woonplaats : Amsterdam
Registration date : 20-10-08

BerichtOnderwerp: Re: Hart van inkt - Cornelia Funke (F)   Hart van inkt - Cornelia Funke (F) Icon_minitimema 20 okt - 14:35

Hart van Inkt is een avontuurlijk en origineel geschreven boek. De liefde voor boeken 'spreekt' van elke pagina. Alle personages komen tot leven in je verbeelding.

De heldin uit dit verhaal, Meggie gaat op zoek om haar vader te redden uit handen van de slechte Capricorno. Ze wordt hierbij vergezeld door de mysterieuze Stofvinger en door Elinor, een knorrige dame, die meer van boeken dan van mensen houdt. Hoe dat afloopt moet je zelf maar lezen...
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Hart van inkt - Cornelia Funke (F)   Hart van inkt - Cornelia Funke (F) Icon_minitime

Hart van inkt - Cornelia Funke (F)