Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff, Amsterdam
Jaar: 2003 (oorspr. 1983)
Leeftijd: +12
Reeks: De Toverboeken (boek 1 van 8 )
Genre: Fantasy

Achterflap:
Iets hield Nita's hand tegen toen ze die langds de plank liet gaan. Het was een van die Dus jij wilt-boeken, een beroepskeuzeserie. Dus jij wilt piloot worden, wetenschapper... schrijver. Maar op deze stond: Dus jij wilt tovenaar worden.
Niet te geloven, dacht Nina. Ze stond daar, verward, verwonderd, achterdochtig- en verrukt. Als het een grap was, was het een fantastisch goede. Maar zo niet...

Laatst aangepast door Admin op di 5 aug - 15:42; in totaal 2 keer bewerkt

BerichtOnderwerp: Recensie: webmaster   Dus jij wilt tovenaar worden - Diane Duane (F) Icon_minitimedi 10 jun - 17:50

Recensie: webmaster
In een vredige buitenwijk van Manhattan loopt Nita voor haar leven. Nu ja, voor haar leven: ze is op de loop voor enkele bullebakken van haar school. Haar redding is de plaatselijke bibliotheek, haar tweede thuis, die gelukkig open is. Bij het doorstruinen van haar favoriete sectie valt haar oog het boek ‘Dus jij wilt tovenaar worden’. Aanvankelijk nogal sceptisch en lacherig begint ze te lezen. Dat is het begin van een groot en gevaarlijk avontuur en een nieuwe wereld die voor haar open gaat. Haar leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Maar Nita is niet alleen, ook de Latinojongen Kit heeft hetzelfde boek ontdekt en door een stom toeval ontmoeten ze elkaar. De kiem van een hechte vriendschap wordt geplant en samen ontdekken ze waarom de ‘tovenaarseed’ zo serieus en waarschuwend was.
De Eenzame Macht heeft namelijk de machtige ‘Maanlichtindex’ gestolen en hoopt daarmee onze wereld in het duister onder te dompelen. Kit en Nita zijn door het toeval – of het lot? – uitgekozen om de Maanlichtindex terug te vinden. Maar ze zijn niet alleen, ze hebben de hulp van Fred, een witte dwergster die zonder zijn gigantische massa en energie door Kit per ongeluk naar de aarde is geroepen.

Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij dit boek. Enerzijds bevat het boek erg veel leuke elementen die het de moeite waard maken, anderzijds is het voor een jeugdboek te moeilijk en te hoogdravend geschreven. Jongeren met een goed leesniveau zullen van dit boek kunnen genieten, maar de iets zwakkere lezer zal er volgens mij vooral door ontmoedigd worden. Nita, één van de hoofdpersonages, is een erg goed ontwikkeld en slim kind en natuurlijk schemert dat ook door in de dialogen waarbij zij betrokken is. Er worden geen wetenschappelijke en moeilijke woorden geschuwd en ze gebruikt vaak complexe en moeilijke zinnen. Ook Kit heeft last van deze kwaal. Door het taalgebruik van de jongeren en het taalgebruik uit de fragmenten van het boek ‘Dus jij wilt tovenaar worden’ is het dus een vrij moeilijk boek. Er worden ook nogal wat dingen onverklaard gelaten zoals de oorsprong en het wezen van De Eenzame Macht (wordt wel uitgelegd, maar blijft vaag) en waar de andere tovenaars zaten op een cruciaal moment. Er wordt ook even met de tijd gespeeld en dat is altijd erg moeilijk. Je moet al erg goed zijn om dat geloofwaardig te brengen.

Toch vond ik dit boek de moeite waard. En dat komt vooral door enkele erg leuke en originele elementen. Eerst en vooral is er humor. De humor komt naar voor in de dialogen, maar ook door de situaties. De humor verlicht het voor de rest vrij duistere boek op de juiste momenten. Dan is er ook nog de magie. Hoewel het toveren zelf nogal omslachtig is – bezweringen kunnen pas uitgevoerd worden mits men over de benodigde hulpmiddelen beschikt – is de magie op zich erg leuk. Nita en Kit ontdekken namelijk dat ze na het afleggen van de eed in staat zijn om respectievelijk met organische en anorganische zaken te spreken. Dit leidt tot grappige, maar meestal serieuze en filosofische gesprekken. Serieus als Nita met haar oude lievelingsboom praat, grappig als ze een vrij eenzijdig gesprek heeft met het gras (Groei! Groei! Groei!). Kit ontdekt de gevoelens van de verwaarloosde auto in zijn vaders garage en de vriendschap van een Lotus sportwagen. Dit element alleen al maakt het de moeite waard om de boeken vast te nemen. Ook de plaatsen waar het boek zich afspeelt zijn mooi beschreven en spreken erg tot de verbeelding. De gedragingen van de twee hoofdpersonages vinden steeds in hun oorsprong in medeleven en goedheid. Zelfs als ze aangevallen worden, probeert Kit toch nog om de gewonde aanvaller te helpen. Dat onwankelbare vertrouwen in het goede in elke mens en elk wezen en de vergevensgezindheid komt regelmatig terug in het boek (o.a. in de gesprekken met de bomen) en op het einde wordt dit in een afsluitende ‘actie’ nogmaals benadrukt. Wat het overdragen van waarden en normen betreft, scoort dit boek dus erg hoog.

Besluit: als je van fantasy houdt en je bent een ervaren lezer: zeker lezen dit boek! Als je daarentegen niet-lezers via fantasy aan het lezen wilt krijgen, stel ik voor dat je met dit boek nog even wacht. Voor volwassenen – die zich kunnen inleven in een twaalfjarige – is dit boek ook erg leuk. Ik ben alleszins erg benieuwd naar het vervolg.

Wim Leenaerts

BerichtOnderwerp: Recensie: Biblion   Dus jij wilt tovenaar worden - Diane Duane (F) Icon_minitimedi 10 jun - 17:51

Recensie: Biblion
Nita wordt gepest en geslagen door een groep meisjes en vlucht de bibliotheek in, waar ze het boek 'Dus jij wilt tovenaar worden' vindt. Ze ontmoet Kit, een jongen die al kan toveren en samen bekwamen ze zich in spreuken en bezweringen. Ze raken verstrikt in een strijd tussen Goed en Kwaad die zich dit keer afspeelt middenin het hedendaagse Manhattan (nog wel met Twin Towers), waar dolgedraaide auto's, machines en metro's de fantasiewereld bevolken. Op zich een origineel verhaal binnen het genre, maar niet altijd even spannend en soms ingewikkeld met manipulaties van ruimte en tijd. Daarom vooral geschikt voor doorgewinterde lezers en liefhebbers van dit genre. Lange hoofdstukken met titels als Exoconstante Protocollen. Aantrekkelijk omslag met twee kinderen die boven de skyline van Manhattan lopen. Vanaf ca. 12 jaar.

Marion Captein-Goedhart
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Dus jij wilt tovenaar worden - Diane Duane (F)   Dus jij wilt tovenaar worden - Diane Duane (F) Icon_minitime