Leeftijd: 13+
Reeks: Naamloze trilogie (boek 1 van 3)
Genre: Fantasy
Prijzen: /
Info: /

Achterflap:
De wereld van Merle is vol magie. In Venetië - waar tovenarij deel uitmaakt van het dagelijkse leven - wordt steeds vaker gefluisterd over de Stromende Koningin, de geheimzinnige beschermvrouwe van de lagune. Zeemeerminnen en gevleugelde leeuwen, meesterdieven en toverspiegelmakers, allemaal hebben ze de Stromende Koningin op hun eigen manier nodig. Zij is degene die ervoor gezorgd heeft dat de stad de belegering van het Egyptische rijk nu al tientallen jaren weet te doorstaan.

Merle ontdekt per toeval dat er een sinister complot wordt gesmeed om de stad te verraden; de Egyptenaren staan op het punt om de Koningin in hun macht te krijgen. Merle is de enige die dit kan verhinderen en ze weet te ontvluchten met de Koningin. Maar de verraders geven het niet zomaar op en dat leidt tot een bloedstollende achtervolging door het labyrinth van donkere steegjes en kanalen.

Laatst aangepast door Admin op wo 8 okt - 11:13; in totaal 1 keer bewerkt

BerichtOnderwerp: Recensie: Boek en Jeugd Gids   De stromende koningin - Kai Meyer (F) Icon_minitimewo 8 okt - 11:03

Recensie: Boek en Jeugd Gids
Het negentiende-eeuwse Venetië verkeert in de problemen: de stad wordt belegerd door de mummielegers van de wederopgestane Egyptische farao. Door velen verlaten ligt Venetië er vervallen, vuil en stinkend bijaar. Tegen deze achtergrond speelt dit deel van een trilogie waarin magie en realisme vakkundig met elkaar verweven zijn. Zeemeerminnen, al dan niet vliegende stenen leeuwen, spiegelschimmen, figuren die recht uit de hel afkomstig lijken en, meer aards, de maker van toverspiegels Arcimboldo en twee weesmeisjes die bij hem in de leer gaan. Een ervan, Merle, zal de ‘Stromende Koningin’ en daarmee de stad moeten redden. Of dat gebeurt, is na het lezen van het eerste deel nog allerminst duidelijk en de lezer heeft meer vragen dan tot dan beantwoord zijn. Deel twee, Het Stenen Licht (2003) biedt al wat antwoorden, maar de spanning blijft.

Sfeervolle avonturenverhalen vol motieven uit de mythologie, sprookjes en klassieke verhalen, die vanwege de veelheid van gebeurtenissen en personages wel wat van de lezer vragen.
Voor 13 jaar en ouder. C **

BerichtOnderwerp: Recensie: pluizuit   De stromende koningin - Kai Meyer (F) Icon_minitimewo 8 okt - 11:05

Het verhaal speelt zich af in een magisch Venetië. Daar leven zeemeerminnen en gevleugelde stenen leeuwen, meesterdieven en wezen, een magische weverij en een atelier voor toverspiegels. Merle is een weesmeisje dat als leerling naar de toverspiegelmaker gestuurd wordt. Onderweg ontmoet ze de blinde Junipa die dezelfde bestemming heeft. Vanaf hun aankomst bij de spiegelmaker verandert hun leven totaal: Junipa krijgt nieuwe ogen van de spiegelmaker, de huishoudster blijkt een zeemeermin te zijn die Merle inwijdt in de geschiedenis van de Stromende Koningin, de leerjongens van de weverij komen geregeld binnenvallen om een oude vete in stand te houden en de stad wordt bedreigd door het machtswellustige Egypte. Merle ontmoet de weversleerling Serafin en kan samen met hem beletten dat de stad wordt verraden. Ze moet echter zelf vluchten om de Stromende Koningin te redden.

Dit is het eerste deel van een trilogie zodat je aan het einde van dit boek net goed op dreef bent. Er worden heel wat elementen aangebracht om nog twee spannende boeken te kunnen afleveren, dit is een intrigerend begin van een fantasierijk avontuur vol verrassingen. Er zitten herkenbare elementen in, maar omdat alles zich afspeelt in een fantasiewereld sta je regelmatig versteld van de avonturen die de personages beleven. Uiteraard is de strijd tussen goed en kwaad het thema van deze trilogie, voorgesteld in een spannend verhaal met boeiende personages en gekaderd in een knap uitgewerkte fantasiewereld. De legendes en overleveringen uit die wereld komen aan bod wanneer het verhaal dat nodig heeft en de verhaallijn blijft duidelijk. Een sterke start die je verlangend laat uitkijken naar de volgende delen.

Mik Ghys

BerichtOnderwerp: Recensie: Biblion   De stromende koningin - Kai Meyer (F) Icon_minitimewo 8 okt - 11:08

Recensie: Biblion
De mummielegers van de farao's hebben de wereld veroverd. Alleen Venetië is nog vrij dankzij de 'Stromende Koningin'. De 14-jarige wees Merle ontdekt een complot om de koningin uit te leveren. Alleen zij kan, samen met de koningin, Venetië voor een val behoeden.

Eerste deel in een trilogie. Bijna mythologisch (hellevuur, vliegende sprekende leeuwen) aandoend fantasieverhaal, dat na een wat trage start bijna niet meer weg te leggen is. Het taalgebruik is vlot maar niet eenvoudig door woordgebruik, Italiaanse namen en m.n. het overmatig gebruik van beeldspraak (stonk erger dan de adem van een wegzinkende stad). Overzichtelijke bladspiegel (de gesprekken met de geest van de koningin staan schuingedrukt). Een spannend en bijzonder boek voor de doorzetter, dat het lezen dubbel en dwars waard is.
Vanaf ca. 13 jaar.

Didi Klijnsma-de Boer
Gesponsorde inhoud