Waarom dit forum?

Waarom dit forum? Empty
BerichtOnderwerp: Waarom dit forum?   Waarom dit forum? Icon_minitimedo 29 mei - 18:22

Dit forum is tot stand gekomen in functie van mijn eindwerk met als titel 'Fantastische jeugdliteratuur voor fantastische leesbevordering'. Dit eindwerk heb ik gemaakt als afstudeerproject in mijn opleiding als leerkracht Nederlands-Engels-biologie (regentaat) aan de Katholieke Hogeschool Kempen, departement Vorselaar, in het schooljaar 2006-2007.

Oorspronkelijk had ik voor mijn eindwerk een normale website uitgewerkt, maar wegens een gebrekkige kennis van webdesign was het vrij moeilijk en demotiverend om de site te onderhouden. Daardoor is dit project een tijdje in de prullenmand beland. Tot ik een aanbieding kreeg als leerkracht Nederlands in de eerste graad, de doelgroep van mijn eindwerk.
Dat de jeugdboekenweek in 2008 als thema 'Voorbij de spiegel...' heeft, heeft me nog meer gemotiveerd om de website terug op te zetten en te onderhouden. Ondertussen was ik er achter gekomen dat een forum veel gebruiksvriendelijker is, zowel voor mezelf als voor geïnteresseerden. Vandaar de nieuwe opzet.

Nu weet je al waarom ik dit forum heb opgezet. Maar waarom over fantastische jeugdliteratuur voor de jeugd vraag je je nu misschien nog af? Als antwoord daarop kan ik gewoon een stuk uit de inleiding van mijn eindwerk kopiëren en plakken:

"Het was me sinds ik aan deze opleiding begon, steeds meer gaan opvallen dat sommige jongeren én volwassenen een hekel hebben aan lezen. Door mijn eigen passie voor lezen is dit voor mij een vrij onbegrijpelijke opvatting. Daarom heb ik me al vaak afgevraagd waarom sommige mensen zo’n hekel hebben aan iets waar ik enorm veel plezier aan beleef en erg veel voldoening uit krijg. Aanvankelijk leek het me een interessant idee om dit te onderzoeken als eindwerk, maar volgens mijn promotor was dit al vrij vaak gedaan maar nooit met erg veel succes. Een andere invalshoek zoeken dus. Gelukkig had ik in de tijd tussen het contact met mijn stageschool en de bespreking over de uiteindelijke structuur van mijn eindwerk nog vrij veel nagedacht over de reden waarom sommige mensen niet graag lezen. Daardoor begon ik te merken dat jongeren niet aan alle boeken een hekel hebben. Sinds de eerste verfilmingen van de Harry Potter-boeken zijn namelijk steeds meer en meer jongeren deze boeken beginnen te lezen. En ze vinden het nog enorm leuk ook. Toen ‘De kronieken van Narnia’ van C.S. Lewis verfilmd werden, kreeg ook de verkoop van deze boeken een duwtje in de rug en begonnen steeds meer jongeren ook deze boeken te lezen.

In mijn hoofd werd een patroon zichtbaar. Iets dat ik deze keer wel volledig begreep. Wat ik zelf in het secundair al ervaren had, werd na wat navraag bevestigd. Boekenlijsten waar leerkrachten mee werken bevatten doorgaans twee soorten boeken: ofwel historische romans ofwel realistische (probleem)romans. Als je dit en de populariteit van Harry Potter combineert, kom je tot de conclusie dat een grote groep jongeren in de kou blijft staan wat boeken naar hun gading betreft. Er zijn veel mensen die graag lezen over alledaagse, realistische zaken en over mensen met problemen. Maar er zijn er ook heel wat die daar geen boodschap aan hebben en die dat soort boeken verre van leuk vinden. En dat zijn er heel wat meer dan de meeste leerkrachten denken. Smaken verschillen en dat geldt zeker voor boeken. Nu begrijp ik wél waarom sommige mensen een hekel hebben aan lezen. Als je in het secundair onderwijs nooit kennisgemaakt hebt met boeken van jouw smaak, is het begrijpelijk dat je lezen niet leuk vindt. Hier wilde ik mijn eindwerk wel rond doen. Leerkrachten overtuigen van de waarde van fantastische jeugdliteratuur en hoe ermee te werken. Hopelijk werkt het bij hun leerlingen dan zoals bij mij! Ik ben namelijk het levende bewijs dat een passie voor fantastische jeugdliteratuur kan leiden tot een
passie voor literatuur in het algemeen
."

Waarom fantatische jeugdliteratuur volgens mij zo belangrijk is, vind je in het betreffende topic in dit forum.